انواع چرخ خیاطی را بشناسید!

انواع چرخ خیاطی

همه با چرخ خیاطی و کاربردهای آن آشنا هستیم اما آیا انواع چرخ خیاطی را می‌شناسید؟ با ما همراه باشید تا دراین‌باره بیشتر بدانید.

مقدمه

به نقل از ویکی‌پدیا، چرخ خیاطی یا ماشین خیاطی، در فارسی تاجیکی: ماشین دوزندگی، یک نوع ماشین است که برای دوختن پارچه، چرم و غیره بکار می‌رود. چرخ خیاطی در دوره انقلاب صنعتی جهت کم کردن کار دستی و سرعت بخشیدن به امر تولید اختراع شد. با اختراع چرخ خیاطی از حدود سال ۱۸۷۰ تا به امروز، تغییرات بسیار زیادی در صنعت دوخت و تهیه لباس انجام شد.

اختراع چرخ خیاطی

خیاطی و هنر دوخت و دوز، یکی از مواردی است که انسان از بدو تکامل و ورود به دروازه تمدن، به آن توجهی ویژه داشته است؛ این مسئله تا جایی است که خیاطی با دست، قدمتی بیش از ۲۰۰ هزارساله دارد. اولین سوزن‌های خیاطی، با استفاده از استخوان و شاخ حیوانات ساخته می‌شد و نخ موردنیاز برای دوخت و دوز نیز، از زردپی حیوانات استخراج می‌شد. این روال ادامه داشت تا این‌که در قرن چهاردهم میلادی، سوزن‌های آهنی ساخته شد و روند توسعه و تکامل خیاطی آغاز گردید. اولین تغییر عمده در زمینه دوخت‌و‌دوزهای دستی، اختراع سوزن‌های دارای سوراخ بود که در قرن پانزدهم میلادی به وقوع پیوست. این دو اختراع، زمینه را برای مکانیزه کردن فرآیند دوخت و دوز و معرفی دستگاه‌هایی مختص به این کار که بعداً «چرخ خیاطی» نام گرفت، فراهم نمود. البته نزدیک به سه قرن طول کشید تا نخستین نمونه‌های چرخ خیاطی از سوی مخترعین عرضه گردد.

تا دهه‌های آغازین قرن نوزدهم میلادی، لباس‌ها هنوز هم با دست و با بهره گرفتن از نخ و سوزن تهیه می‌شد؛ تا این‌که اختراع الیاس هاو «Elias Howe» در سال ۱۸۴۶ میلادی، این روند را به‌کلی تغییر داد. وی اولین ماشین دوخت و دوز عملیاتی یا به عبارت بهتر، «چرخ خیاطی» را در آمریکا به ثبت رسانید و تولید انبوه پوشاک با استفاده از این دستگاه را ممکن نمود؛ اما تاریخچه پیدایش، توسعه و تکامل چرخ خیاطی، بسیار زودتر آغاز شده بود.

انواع چرخ خیاطی

دوخت و دوز با چرخ خیاطی صرفاً مستلزم آن نیست که شما باید یک خیاط حرفه‌ای باشید و لباس‌های شیک و مجلسی بدوزید. شما می‌توانید از چرخ خیاطی برای کارهای اولیه‌ای مانند تنگ کردن لباس، تعمیر پارگی، کوتاه کردن پایین شلوار و بی‌شمار موارد دیگر استفاده کنید.

جالب است که بدانید چرخ خیاطی‌ها بر اساس کاربردی که دارند یا صنعتی هستند یا خانگی. این دو دسته از چرخ خیاطی‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارند و هرکدام یک کار منحصربه‌فردی را انجام می‌دهند.

انواع چرخ خیاطی خانگی

این دسته از چرخ خیاطی‌ها برای افرادی مناسب که علاقه‌مند به دوخت‌ودوزهای ساده و با حجم کم هستند و می‌خواهند کارهای دم‌دستی روزمره خودشان را انجام دهند. (به‌عنوان‌مثال: دوخت درز شکافته شده لباس، دوخت پرده اتاق‌خواب، دوخت پیش‌بند و یا دستمال‌سفره و …)

از انواع چرخ خیاطی‌های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چرخ خیاطی کامپیوتری

چرخ خیاطی‌های مجهز به تراشه‌های کامپیوتری دیگر نیازی به cam برای ایجاد الگو ندارند. این نوع چرخ خیاطی‌ها دارای مجموعه دوخت گسترده و کارآمد هستند. انتخاب یک الگوی دوخت، به‌طور خودکار موقعیت سوزن و کشش نخ را تنظیم می‌کند. این چرخ خیاطی دارای ظرفیت تکرار یک الگوی تعیین‌شده است، مانند دوخت جادکمه، چندین بار.

شما می‌توانید انواع دستگاه چرخ خیاطی را به‌راحتی و در بهترین کیفیت، با ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.

انواع چرخ خیاطی صنعتی

این دسته از چرخ خیاطی‌ها برای دوخت‌ودوز‌های سنگین و در حجم بالا مناسب است. معمولاً این دسته از چرخ ها موتور و قطعات حرفه‌ای‌تری دارند و ازلحاظ استحکام مقاوم‌تر و بادوام‌تر می‌باشند ازاین‌رو در کارگاه‌های تولیدی و یا مزون‌های لباس مورداستفاده قرار می‌گیرند. (مانند چرخ صنعتی راسته‌دوز و یا چرخ صنعتی زیگزاگ)

چرخ خیاطی‌های صنعتی فقط محدود به دوخت مستقیم و زیگزاگ هستند. چرخ خیاطی صنعتی قادر به ایجاد جادکمه و دوخت‌های تزیینی نیستند، اما بسیار سریع هستند. با استفاده از چرخ خیاطی صنعتی، خیاطی دقیق و محصول نهایی حرفه‌ای خواهد بود.

انواع چرخ خیاطی - چرخ خیاطی صنعتی

صفحه کار استوانه‌ای (Cylinder-Bed)

صفحه کار این چرخ کاملاً برعکس مدل مسطح است و به شکل استوانه است. یک استوانه‌ای باریک و افقی که پارچه در هنگام دوخت به دور آن قرار می‌گیرد. قطر این استوانه در چرخ‌های مختلف، متفاوت است و از ۵ تا ۱۶ سانتی‌متر متغیر است. از این نوع چرخ‌های خیاطی برای دوخت کفش هم استفاده می‌شود.

چرخ‌های (Post-Bed)

این نوع چرخ خیاطی صنعتی درون یک میز قرار می‌گیرد که یک موتور خارجی و بسیار مجهز در زیر میز قرار می‌گیرد و درواقع همان موتور چرخ خیاطی است. این چرخ‌ها دارای ستونی عمودی هستند که روی صفحه کار تخت چرخ قرار دارد و طول آن از ۱۰ تا ۴۵ سانتی‌متر متغیر است. ماسوره‌، ماکو و پارچه پیش‌بر این چرخ درون این ستون عمودی قرار داد. از این نوع چرخ معمولاً برای متصل کردن علائم و نشانه‌ها روی لباس‌ها، دوخت چکمه و دستکش استفاده می‌شود.

چرخ بدون دسته (Off-the-Bed)

علاوه بر چرخ‌های خیاطی صنعتی و خانگی که در بالا به آن اشاره شد، چرخ‌های خانگی دیگری نیز وجود دارند که این دسته از چرخ خیاطی‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند؛ مانند:

چرخ خیاطی سردوز (Overlock)

چرخ خیاطی سردوز، برای دوخت کناره‌های پارچه به‌منظور جلوگیری از بیرون‌زدگی نخ استفاده می‌شود. چرخ خیاطی سردوز باید به‌عنوان یک لوازم جانبی برای چرخ خیاطی در نظر گرفته شود، زیرا به‌طور منظم نمی‌تواند جایگزین چرخ خیاطی باشد.

از این نوع چرخ خیاطی برای دوخت قسمت‌های کناره پارچه استفاده می‌شود که می‌تواند مانع از بیرون‌زدگی نخ شود و درعین‌حال کناره‌های لباس را مرتب می‌کند. البته در برخی از مدل‌های جدید این چرخ هنگام دوخت، لبه‌های پارچه به‌طور خودکار برش می‌خورند و به همین دلیل لبه‌ها و درزهای ضخیم پارچه‌ها به‌سرعت و آسان دوخته می‌شوند. سرعت این نوع از چرخ‌ها بسیار بالا و از ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه متغیر است.

در این چرخ خیاطی از ۲ تا ۹ دوک نخ به‌طور هم‌زمان استفاده می‌شود و برای زدن کوک‌ها به چندین سوزن نیاز است. چرخ‌های سردوز بیشتر در کارهای صنعتی و تولیدی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند اما اگر در خانه نیز کار خیاطی حرفه‌ای انجام می‌دهید این نوع چرخ‌ها کارآمد خواهند بود.

چرخ خیاطی و گلدوزی

چرخ‌هایی با قابلیت گلدوزی که مخصوص و ویژه این کار هستند و می‌توانند بسیار دقیق و سریع این کار را انجام دهند. این چرخ‌ها که اغلب از نوع کامپیوتری هستند و الگوهای بسیاری را برای گلدوزی در اختیار فرد قرار می‌دهند که از آن استفاده نماید. در حافظه این نوع چرخ‌های خیاطی گلدوزی کامپیوتری می‌توان طرح‌ها و الگوهای زیادی را ذخیره کرد تا هر زمان که لازم بود از آن‌ها استفاده نمود.

انواع چرخ خیاطی - چرخ گلدوزی

از دیگر انواع چرخ خیاطی می‌توان به چرخ خیاطی جادکمه زن، چرخ خیاطی دوسوزنه، چرخ خیاطی دکمه‌دوز و چرخ خیاطی قابل‌حمل اشاره نمود.

شما می‌توانید انواع دستگاه چرخ خیاطی را به‌راحتی و در بهترین کیفیت، با ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*