تفاوت رادیاتور برقی با بخاری برقی در چیست؟

oil heater vs electric elemarket.ir

یکی از وسایل ضروری هر خانه برای گذران زندگی در فصول سرد سال، سیستم گرمایشی مثل رادیاتور برقی است. خصوصا برای مناطق شمالی کشور، تعبیه سیستم‌های گرمایشی کارآمد الزام بیشتری دارد. تجهیزی مقاوم و کاربردی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن هوای محیط را در حد مناسبی گرم کند، هم به بهبود وضعیت جسمی ساکنین و پیشگیری از بیمار شدن ایشان کمک می‌کند و هم بازدهی ایشان در انجام فعالیت‌ها را افزایش می‌دهد؛ چراکه وقتی بدن درگیر نیازهای پایه‌ای و اولیه چون دمای مناسب باشد، نمی‌تواند برای امور دیگر تمرکز کند.

اگر برای خرید تجهیزات گرمایشی به بازار مراجعه کرده باشید، می‌دانید که امروزه چه تنوع گسترده‌ای از این محصولات در بازار وجود دارند. انواع شوفاژ برقی یا همان رادیاتور برقی، بخاری برقی و هیتر با توان‌های مختلف و کارایی‌های ویژه در اختیار مشتریان قرار دارند و انتخاب ایشان را برای یک تجهیز گرمایشی خوب سخت‌تر می‌کنند. اما به‌راستی تفاوت خرید رادیاتور برقی با بخاری برقی در چیست و کدامیک بهتر هستند؟

رادیاتور برقی

رادیاتور برقی چیست؟

اشتباه بسیاری افراد در خرید تجهیزات گرمایشی این است که تصور می‌کنند شوفاژ برقی (رادیاتور برقی) همان بخاری برقی است و این دو تفاوتی با هم ندارند. اما باید بدانید که از لحاظ سرعت و قدرت گرم‌کنندگی این دو کاملا متفاوت هستند. رادیاتور برقی تجهیزی کاربردی و مستقل که بدون وابستگی به موتورخانه و تنها با اتصال به پریز برق، محیط را گرم می‌کند‌.

مکانیزم گرم‌کنندگی شوفاژ برقی با اثر روغن داغی است که در آن تعبیه شده است. روغن دائمی درون این دستگاه وجود دارد که با داغ شدن المنت‌ها، حرارت پیدا می‌کند و انرژی گرمایی را از خود منتشر می‌کند. این روغن نه می‌سوزد و نه تمام می‌شود؛ بلکه با گرم شدن خود، گرمایش محیط را به عهده دارد.

مزایا و معایب رادیاتور برقی

مزایای شوفاژ برقی را بشناسید

از مزایای رادیاتور برقی که یک سیستم مدرن گرمایشی است، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاربری آسان؛ به‌راحتی می‌توان از شوفاژ برقی برای گرمایش محیط استفاده کرد.
  • تنوع بالا؛ انواع و اقسام شوفاژها در اندازه‌های گوناگون در بازار یافت می‌شوند. بنابراین هر فرد با توجه نیاز خود و متراژ محیط مد نظر، حق انتخاب زیادی دارد. اما باید توجه داشت که شوفاژها هرچه بزرگ‌تر و دارای تعداد پره‌های بیشتری باشند، با قدرت بیشتری محیط را گرم می‌کنند.
  • سرعت بالا؛ گرمایش محیط به وسیله این تجهیزات سریع است.
  • سازگاری با محیط زیست و کاهش ردپای زیستی؛ شوفاژهای برقی با تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر، با محیط زیست سازگاری دارند.
  • صرفه اقتصادی؛ نگهداری، سرویس، و استفاده از این تجهیزات گرمایشی ارزان و به‌صرفه است.
  • نصب آسان؛ فرآیند نصب و راه‌اندازی این شوفاژها به سهولت و سرعت انجام می‌پذیرد. چراکه رادیاتور برقی را مثل هر دستگاه برقی دیگر، تنها کافی است به برق متصل کنید. همچنین می‌توانید بر حسب نیاز آن را جابه‌جا کنید و در کنار یک پریز دیگر قرار دهید‌.

اما در کنار این مزایا، شوفاژ برقی معایبی نیز دارد.

معایب استفاده از شوفاژ برقی کدامند؟

  • فقدان رطوبت در سیستم گرمایشی؛ شوفاژهای برقی در هنگام فعالیت، رطوبت چندانی تولید نمی‌کنند و از این جهت ممکن است باعث گرم و خشک شدن محیط شوند که این، خشکی پوست و کاهش کیفیت تنفس را به دنبال دارد.
  • آلودگی صوتی زیاد؛ خصوصا مدل‌های ارزان قیمت رادیاتور برقی، آلودگی صوتی زیادی را هنگام دریافت جریان الکتریکی تولید می‌کنند.
  • امنیت پایین؛ داغ شدن بدنه دستگاه خطر سوختگی بالایی دارد و همچنین کوچک‌ترین نقص در سیم‌کشی می‌تواند موجب برق گرفتگی شود‌.
  • مصرف بالای برق
  • عدم سازگاری با سیم‌کشی‌های قدیمی

بخاری برقی چیست؟

در کنار شوفاژ برقی، بخاری برقی نیز یکی از تجهیزات گرمایشی با سرعت و توان بالا در گرم کردن محیط است. این دستگاه با محیط‌هایی کوچک که سیستم انتقال گاز ندارند، به خوبی سازگار می‌شود و از طریق انرژی الکتریکی، گرمای لازم را ایجاد می‌کند. بخاری برقی دارای یک لوله سفالی و سیم‌های نازک پیچیده بر آن است. المنت گرم‌کننده تعبیه شده در آن، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی مبدل می‌‌سازد و آن را به‌وسیله پمپ گرمایی به بیرون منتشر می‌کند.

انواع تابشی، کانوکتور، دیواری، ایستاده و خوابیده، فن‌دار و بدون فن این نوع بخاری در بازار وجود دارند که برحسب ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، در اتاق خواب، حمام، پذیرایی و آفیس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مزایای بخاری برقی چیست؟ و در مقایسه با رادیاتور برقی چگونه عمل می‌کند؟

مزایا و معایب بخاری برقی

مزایای بخاری برقی را بشناسید

  • امنیت بالاتر؛ بخاری‌های گازی با انتشار گاز به محیط موجبات مرگ انسان‌های زیادی را فراهم کرده‌اند. اما بخاری برقی بدون نیاز به گاز، امنیت بالاتری دارد.
  • حجم کم؛ اشغال فضای بخاری برقی بسیار کم است. به‌ طوری‌که در محیط‌های با متراژهای متفاوت می‌توان از انواع بخاری برقی استفاده کرد.
  • قابلیت جابه‌جایی؛ با وجود وزن کم و حجم پایین دستگاه، می‌توان به راحتی آن را جابه‌جا و نصب کرد.
  • قابلیت خاموشی خودکار؛ بخاری برقی بیش از حد محیط را گرم نمی‌کند. بلکه با امکان خاموشی خودکار، هرگاه حرارت بیش از حد مورد نیاز شود، فرایند تولید گرما را متوقف می‌‌سازد.

معایب استفاده از بخاری برقی کدامند؟

  • احتمال ایجاد بوی نامطبوع
  • ضررهای احتمالی دستگاه برای پوست
  • مصرف بالای انرژی
  • عدم کارایی برای گرمایش محیط‌های بزرگ

این موارد از جمله معایب بخاری برقی هستند که در برخی موارد می‌توانند نشان‌دهنده کیفیت پایین دستگاه یا خرابی آن باشند. البته استفاده درست از این دستگاه نیز شرط است و نکته حائز اهمیت در ایمنی دستگاه این است که افراد به هیچ عنوان لباس و پوشاک خیس را برای خشک شدن روی آن قرار ندهند! چراکه می‌تواند موجب آتش‌سوزی شود‌.

در نهایت کدام بهتر است؟ شوفاژ برقی یا بخاری برقی؟

در این مطلب از المارکت به طور جامع و کاربردی مزایا و معایب شوفاژ برقی و بخاری برقی را مورد بررسی قرار دادیم. اما برای پاسخ به این سوال که کدامیک بهتر هستند؟ نمی‌توانیم نسخه یکسانی برای همه بپیچیم. با توجه به دما، متراژ و موقعیت محیط و همچنین بودجه‌ای که برای خرید تجهیزات گرمایشی در نظر دارید، این انتخاب متفاوت است. برای بهره‌مندی از بهترین قدرت و سرعت بالا در گرمایش محیط، باید به سراغ برندهای خوب بروید و با مشورت از متخصصان خبره در این زمینه، بهترین محصولات را خریداری نمایید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

رادیاتور برقی هاردستون OR2507
%۱۱ تخفیف
۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان 5,000,000 تومان
رادیاتور برقی میدیا NY2311-16JA
تخفیف
۱۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان 15,000,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*