در سرخ کن بدون روغن این خوراکی‌ها را نپزید

سرخ کن بدون روغن

همه ما غذاهای سرخ شده و خوشمزه را دوست داریم. غذاهای پرچرب سرخ شده به دلیل جذب زیاد روغن از زمینه‌های اصلی مشکلات قلبی عروقی به شمار می‌آیند که روزانه انواع مختلف آن را مصرف می‌کنیم و در آشپزی با سرخ کن می‌توانیم انواع آن را تهیه کنیم. شاید برایتان حیرت‌انگیز و تعجب‌آور باشد بدانید که امروز با پیشرفت تکنولوژی ساخت سرخ کن، بدون روغن می‌توانید تردترین و خوشمزه‌ترین غذاها را تنها با یک قاشق روغن تهیه نمایید!

درحالی‌که در آشپزی با سرخ کن معمولی لازم است چند فنجان روغن را در کاسه دستگاه بریزید؛ با استفاده از سرخ کن بدون روغن هیچ چربی اضافه‌ای وارد بدنتان نمی‌شود و با کمتر از چند قاشق روغن یک کاسه پر سیب‌زمینی سرخ شده تحویل می‌گیرید. آگاه باشید که هیچ جادویی در کار نیست و این اثر واکنش مایارد در چرخش هوای داغ دور غذاست. البته استفاده از سرخ کن بدون روغن محدودیت‌هایی نیز دارد و غذاهایی هست که در این دستگاه قابل تهیه نمی‌باشند. در ادامه بیشتر در مورد این غذاها خواهیم دانست.

سرخ کن بدون روغن؛ رویای تحقق یافته دوستداران سیب‌زمینی سرخ کرده

تا همین چند سال پیش تنها در رویای دوستداران سیب‌زمینی سرخ شده می‌شد دید که بدون نیاز به روغن یک ظرف پر سیب‌زمینی سرخ شده ترد و خوشمزه تهیه می‌شود! غذاهایی مثل چیپس و خلال‌های سرخ‌شده سیب‌زمینی، استیک و انواع شیرینی و کیک برای تهیه نیازمند روغن زیادی هستند که بافتی ترد و برشته به غذا بدهد. اما امروز ساز و کار جدید سرخ کن بدون روغن این امکان را فراهم کرده که با چرخش هوای داغ، مواد غذایی مورد نظر را سرخ کرد.

آشپزی با سرخ کن بدون روغن

اگر هیچ روغنی در سرخ کن نریزید، طعم غذای سرخ‌شده کاملا مشابه فرآورده‌ای است که در سرخ کن معمولی تهیه می‌شود با این تفاوت که رنگ آن قهوه‌ای نشده است! اما اگر تنها یک قاشق روغن زیتون در دستگاه بریزید، این مشکل نیز حل می‌شود و با یک درصد روغن مورد نیاز، غذا آماده نوش جان کردن است. توجه داشته باشید که برای تهیه سیب‌زمینی ‌سرخ شده در سرخ کن معمولی نزدیک به ۷۵۰ میلی‌لیتر (سه فنجان) روغن مورد نیاز است؛ درحالی‌که برای سرخ بدون روغن یک قاشق (۱۵ میلی‌لیتر) روغن هم کفایت می‌کند! و این، بی‌نظیر است!

در سرخ کن بدون روغن با وجود المنت‌های گرم‌کننده، این هوای حاوی ذرات روغن است که در لابه‌لای غذا می‌گردد و سبب سرخ و ترد شدن آن می‌شود. در همین حین واکنش خارق‌العاده‌ای تحت عنوان واکنش میلارد یا مایارد بین آمینواسید (پروتئین) و قند احیاکننده انجام می‌شود که منشا طعم لذیذ غذاهای سرخ‌شده است!

با سرخ کن بدون روغن این خوراکی‌ها را نپزید

در سرخ کن هوا، ده‌ها مدل غذا و خوراکی می‌توان پخت و این دستگاه یک آیتم ضروری برای آشپزخانه‌های مدرن محسوب می‌شود. از جمله غذاهایی که در حرارت بالای این سرخ کن‌ها می‌توان تهیه کرد همبرگر، سوسیس، چیپس یا خلال سیب‌زمینی، تخم مرغ آب‌پز، مرغ، ماهی سالمون، کلوچه، کوکی و غذاهای رژیمی حاوی سبزیجات و.. را می‌توان نام برد که بهترین و لذیذترین بافت، ظاهر و طعم را در سرخ کن پیدا می‌کنند. اما در این میان، آشپزی با سرخ کن بدون روغن محدودیت‌هایی نیز دارد و غذاهای زیر در این سرخ کن‌ها قابل تهیه نیستند:

پنیر پیتزا

پنیر پیتزا یکی از پایه ثابت‌های غذاهای سرخ‌شده و فست‌فود است که به دلیل ترکیبات و ساختار خود سریعا ذوب و سرریز می‌شود. از این رو پختن غذاهای دارای پنیر پیتزا در سرخ کن هوا می‌تواند برای کارکرد دستگاه اختلال ایجاد کند و باعث مسدودیت راه هوا شود. برای رفع این مشکل، ضمن توجه به نکات مراقبتی از دستگاه، می‌توان از پنیر منجمد استفاده کرد که سرعت ذوب را کاهش می‌دهد و یا با رول کردن فویل آلومینیومی در اطراف غذا، از پخش شدن پنیر در سرخ کن جلوگیری به عمل آورد.

سرخ کن بدون روغن

برنج

کاربردهای شگفت‌انگیز سرخ کن هوا ممکن است باعث شود به فکر پخت برنج در این دستگاه بیفتید تا ته دیگ‌های لذیذی تهیه کنید! اما در واقعیت چنین چیزی ممکن نیست. چراکه غلات و برنج برای پخت نیاز به رطوبت و آب در حال جوش دارند و دمای هوای داخل سرخ کن بدون روغن هیچگاه به درجه‌ای نمی‌رسد که آب را به جوش آورد. برای پخت این غذاها باید از پلوپز یا دیگر دستگاه‌های مربوطه استفاده کرد.

غذاهای حاوی مواد خشک

سبزیجات، ادویه‌ها و چاشنی‌های خشک موجود در انواع غذا می‌توانند در اثر گردش هوای شدید در دستگاه سرخ کن از سطح ظرف بلند شوند و راه‌های هوایی دستگاه را مسدود کنند. از این رو در مصرف ادویه‌جات در غذا باید محتاط بود تا این مواد هدر نروند و موجب خرابی دستگاه نیز نشوند.

پاپ کرن

با توجه به ساز و کار سرخ کن بدون روغن برای سرخ کردن خوراکی‌ها، ممکن است تصور کنید که پاپ کرن را نیز می‌توان در این دستگاه تهیه کرد. اما در واقع پاپ کرن (ذرت) برای تهیه شدن نیاز به فضایی بیشتر از فضای داخل سرخ کن دارد و همچنین دانه‌های ذرت در دمای بسیار بالای (۴۰۰ درجه سانتیگراد) تفت داده می‌شوند؛ درحالی که دمای دستگاه سرخ کن هیچگاه به این میزان نخواهد رسید.

کیک و پنکیک

به‌طورکلی فن داخلی سرخ کن به نحوی فعالیت دارد که هوای داغ را با شدت زیاد در مجاورت خوراکی‌ها منتشر می‌کند. چنین فضایی می‌تواند سبب پخش شدن مایع خام و آبکی کیک در محفظه داخلی دستگاه شود و مسدودیت راه‌های هوا را به همراه داشته باشد. همچنین کیک‌های قطور در سرخ کن به خوبی نمی‌پزند. چراکه لایه‌های خارجی کیک در معرض هوای داغ بیشتر قرار دارد و برشته می‌شود، و لایه‌های داخلی خام و آبکی باقی می‌مانند.

افزون بر اینکه پخت برخی خوراکی‌ها در سرخ کن بدون روغن ممنوعیت دارد و دستگاه را با اختلال مواجه می‌کند، در پخت غذاهایی چون ماهی و سبزیجات رژیمی با سرخ کن نیز باید محتاط بود تا مشکلی ایجاد نشود.

سرخ کن بدون روغن

جمع‌بندی

برای تهیه انواع خوراکی‌های سرخ کردنی به روشی سالم، خرید سرخ کن بدون روغن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به یاد داشته باشید که هر دستگاهی کارآیی خاص خود را دارد و برای آنکه مطمئن شوید چه خوراکی‌هایی را در آن می‌توانید تهیه کنید و چه خوراکی‌هایی را نمی‌توانید لازم است از دستوران دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید. شاید سرخ کن بدون روغن شما چند کاره باشد و بتوانید با آن خوراکی‌ها را علاوه بر سرخ کردن بپزید. مواردی که ما در این مطلب گفتیم به صورت عمومی در خصوص دستگاه‌های سرخ کن بدون روغن صدق می‌کند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

مولتی کوکر نینجا OP500
مولتی کوکر نینجا OP500
تخفیف
۱۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان 18,500,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*