راهنمای جامع خرید بخاری: کدام مدل بخاری مناسب شماست؟

راهنمای جامع خرید بخاری

در این مطلب از وبلاگ المارکت به ارائه یک راهنمای جامع خرید بخاری می‌پردازیم و با معرفی مدل‌های مختلف بخاری و ذکر مزایا و معایب هرکدام شما را در خرید بخاری مدنظرتان یاری می‌دهیم. با آمدن فصل سرما ممکن است شما هم به فکر خرید بخاری نو و مدرن افتاده باشید. بخاری‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند که هرکس بسته به نیاز خود ممکن است هرکدام از آن‌ها را خریداری نماید. با ما همراه شوید.

مقدمه

بخاری یک وسیله گرمایشی است که در انواع مختلفی تولید می‌شود و با اتصال به منبع انرژی گاز، برق، نفت و … شروع به کار می‌کند. در میان انواع بخاری، بخاری گازی پرمصرف‌ترین نوع بخاری است. انتخاب بخاری باید با توجه به مواردی نظیر میزان گرمادهی، نوع سوخت، مدل و برند، ترموستات و تجهیزات جانبی صورت گیرد.

بر اساس ویکی‌پدیا اولین بخاری گازی بر اساس تولید و ساخت چراغ بنزن ساخته شد. این وسیله برای گرم کرد‌ن فضا با گاز طبیعی یا گاز مایع کار می‌کند. هم‌اکنون در گرم کردن ساختمان‌ها، گلخانه‌ها و … از آن استفاده می‌شود.

این وسیله برای نخستین بار توسط شرکتی انگلیسی در سال ۱۸۵۶ ساخته شد. شعله بخاری به شکل موضعی هوا را گرم می‌کند. این کار توسط قانون انتقال گرما باعث گرم شدن تدریجی فضا می‌شود. بخاری‌های گازی امروزه استفاده بیشتری از آن می‌شود چراکه جای چراغ‌های بنزن را گرفته است.

انواع بخاری

اولین قدم در راهنمای جامع خرید بخاری شناخت انواع بخاری است. در اینجا به دو نوع رایج بخاری اشاره می‌کنیم:

بخاری‌ برقی

بخاری‌ برقی با مصرف برق کار می‌کند و مناسب گرمایش فضاهای بزرگ طراحی نشده است. این نوع بخاری قابل‌حمل و جابه‌جایی هستند و بازدهی بالایی دارد اما هزینه مصرف برق بسیار بالا خواهد رفت. بخاری‌برقی در دو نوع فن دار و تابشی وجود دارد.

در بخاری‌ برقی فن دار در جلوی المنت‌های بخاری یک فن نصب می‌شود تا گرمای المنت‌ها را به بیرون از بخاری انتقال دهد. این فن هوا را به گردش درآورده و محیط را سریع‌تر گرم می‌کند. بخاری‌ برقی فن دار ایمنی بالایی دارند اما نمی‌توان در محیط مرطوب از آن استفاده نمود.

راهنمای جامع خرید بخاری

بخاری‌ برقی تابشی انرژی برق را به انرژی تابشی تبدیل می‌کند. گرمادهی بخاری‌ برقی تابشی از طریق تابش المنت‌های تعبیه‌شده در آن است. یک سطح براق و انعکاس‌دهنده در قسمت پشت این المنت‌ها وجود دارد که گرما را به فضا منتقل می‌کند. در این نوع بخاری مصرف برق پایین‌تر از سایر بخاری‌برقی‌هاست.

شما می‌توانید انواع بخاری برقی را از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.

بخاری گازی

رایج‌ترین نوع بخاری مورداستفاده در منازل بخاری گازی است که با گاز طبیعی کار می‌کند. بخاری گازی در انواع دیواری، زمینی، با دودکش و بدون دودکش وجود دارد.

بخاری گازی دیواری بااینکه جای کمی اشغال می‌کند اما توان گرمایشی آن‌ها پایین‌تر است در مقابل بااینکه بخاری زمینی جای بیشتری اشغال می‌کند اما نصب و جمع‌کردن آن پس از فصل سرما در مقایسه با بخاری‌های دیواری راحت‌تر است و فضا را گرم‌تر می‌کند.

راهنمای جامع خرید بخاری

بخاری‌های بدون دودکش باید در مکانی نصب شود که هوای تازه در آن جریان دارد و مناسب مکان‌های بسته نیست. در صورت قرار گرفتن بخاری‌های بدون دودکش در فضای سربسته، اکسیژن هوا کاهش یافته و مسمومیت و گازگرفتگی را به دنبال دارد.

شما می‌توانید انواع بخاری گازی را از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.

اکنون که انواع بخاری را شناختیم و با ویژگی‌های هرکدام آشنا شدیم، به ارائه یک راهنمای جامع خرید بخاری می‌پردازیم.

راهنمای جامع خرید بخاری

به‌طورکلی قبل از خرید هر محصولی، باید یک سری سؤالات مطرح شده و سعی شود به هرکدام پاسخ مناسب داده شود. این پاسخ‌ها، می‌توانند کار شما را در تشخیص دستگاه مناسب آسان‌تر کنند. در این گزارش، سعی شده با پاسخ به همین سؤالات ضروری، یک راهنمای جامع خرید بخاری ارائه کنیم.

نکته اول: خانه شما چند متری است؟

اولین و مهم‌ترین نکته در راهنمای جامع خرید بخاری، تشخیص مناسب‌ترین بخاری بر اساس ابعاد منزل است. این مطلب از دو جهت حائز اهمیت است، یکی تناسب ظاهری بخاری با ابعاد خانه و دیگری، مصرف بهینه انرژی. برای خرید یک بخاری متناسب، طبق جدول زیر پیشنهاد شده است.

مساحت منزل بر حسب متر مربع و نوع محیطنوع و ظرفیت بخاری
کمتر از ۵۰ متر با محیط بستهبخاری دیواری، دودکش دار
زیر ۵۰ متر، با جریان محدود هوابخاری دیواری، بدون دودکش
بین ۵۰ تا ۷۰ متربخاری زمینی ۸ تا ۱۲ هزار
بیشتر از ۷۰ متربخاری زمینی ۱۲ هزار به بالا
سالن های بزرگبخاری طرح شومینه

برای انتخاب و خرید بخاری گازی باید متراژ خانه یا محلی که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد را در نظر بگیرید. بخاری‌های کوچک یا با ظرفیت تولید انرژی کم که مناسب اتاق‌خواب و فضاهای کوچک هستند. اگر بخواهید بدانید میزان تولید حرارت روی بخاری نصب‌شده برای منزل شما مناسب است یا نه این عدد را (که واحدش کالری است) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید.

سپس متراژ خانه‌تان را در عدد سه ضرب کنید. حاصل تقسیم باید با حاصل‌ضرب برابر یا نزدیک به آن باشد. اگر متراژ خانه شما بزرگ است، می‌توانید بخاری‌هایی با برچسب تولید حرارت هشت هزار و ۹ هزار کالری تهیه کنید. همچنین در هنگام خرید به ارتفاع سقف، اقلیم، عایق‌کاری دیوارها، پنجره‌ها، اندازه پنجره‌ها، نورگیر بودن یا نبودن و پرده پنجره‌ها دقت کنید.

سؤال دوم، رده انرژی بخاری‌های استاندارد چقدر است؟

تمام کالاهایی که مصرف انرژی دارند ازجمله بخاری گازی، همه‌ساله توسط سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد بازدید قرار گرفته و در صورت تائید عملکرد مناسب محصولاتشان، گواهینامه استاندارد دریافت می‌کنند. پس اگر محصولی را دیدید که برچسب استاندارد نداشت، فقط دو احتمال را می‌توان برای آن در نظر گرفت.

یک، با سازمان استاندارد همکاری نکرده اند. دو، محصولشان اصلاً استاندارد نیست. در هر دو صورت خرید این محصولات، نه‌تنها هزینه گاز مصرفی را افزایش می‌دهند، بلکه ریسک جانی بالایی را به همراه دارند.

گفتن این مطلب که بخاری‌های دودکش دار 30 درصد و شومینه‌ها ۵۰ درصد انرژی را اتلاف می‌کنند خالی از لطف نیست؛ اما بخاری‌های بدون دودکش تا 99 درصد بهینه‌اند، به‌شرط آن‌که در جای مناسب خود مورداستفاده قرار گیرند. معمولاً بهترین بخاری‌ها دارای رده انرژی C هستند، دنبال رده‌های A++ و A نگردید.

نکته بعدی در راهنمای جامع خرید بخاری: بخاری با دودکش یا بی دودکش؟

شرکت‌های تولیدکننده بخاری‌های بدون دودکش، در کنار تمام ادعاهایی که درباره عدم نیاز این مدل از بخاری‌ها به دودکش دارند، روی این نکته نیز پافشاری می‌کنند که همه‌جا نمی‌توان از این بخاری‌ها استفاده کرد. پس دقت کنید در محیط‌های بسته و بدون جریان هوا مانند اتاق‌خواب، حمام، انباری و مکان‌های مشابه، استفاده از بخاری بدون دودکش ممنوع است.

نکته مهم دیگر در راهنمای جامع خرید بخاری، درباره بخاری‌های بدون دودکش سیستم ODS است که با بررسی خودکار میزان اکسیژن موجود در هوا، درصورتی‌که این میزان از حد مجاز کمتر شود جریان گاز را به‌طور اتوماتیک قطع می‌کند. وجود این سیستم در بخاری‌های گازی بدون دودکش ضروری است.

در نظر گرفتن قیمت و بودجه فراموش نشود!

با نزدیک شدن فصل سرما، قیمت بخاری‌های گازی در راهنمای جامع خرید بخاری بر اساس چند اصل مشخص تعیین می‌شوند. مورد اول حجم یا به‌عبارت‌دیگر قدرت بخاری است. هر چه بخاری بزرگ‌تر و قوی‌تر باشد، اصولاً میزان مواد مصرفی برای تولید آن بیشتر شده و هزینه بیشتری را طلب می‌کند. مورد دیگر طراحی بخاری است که هر چه خلاقانه و زیباتر باشد، بهانه‌ای موجه‌تر برای اخذ پول بیشتر خواهد شد؛ اما اگر به این مسائل اهمیت ندهید، تنها عامل مؤثر برای تعیین قیمت بخاری، همان میزان قدرت بخاری خواهد بود.

به رده انرژی بخاری توجه کنید

نکته مهم دیگر در راهنمای جامع خرید بخاری رده انرژی بخاری است. به رده انرژی بخاری توجه کنید، رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می‌شود. برچسب رده‌بندی انرژی به شما نشان می‌دهد که بازده نهایی بخاری چقدر است. بهترین انتخاب، رده A و B است اما اگر در دسترس نیست، بخاری با رده انرژی C و D بخرید.

اگر به محصولی برخوردید که رده انرژی را نداشت، بخاری اصلاً استاندارد نیست. توجه به برچسب رده انرژی به شما کمک می‌کند که یک محصول کم‌مصرف و پربازده انتخاب کنید. به این صورت در طولانی‌مدت هزینه زیادی برای مصرف انرژی پرداخت نمی‌کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*