چرا دستگاه هواپزم کار نمی‌کند؟ عیب یابی سرخ کن بدون روغن

عیب یابی سرخ کن بدون روغن

در این مقاله از المارکت، در مورد عیب یابی سرخ کن بدون روغن با ما همراه باشید. شاید تا همین چند سال پیش مجبور بودید برای تهیه یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده خوشمزه، مقدار زیادی روغن صرف کنید. اما الان با خرید یک دستگاه هواپز یا ایرفرایر می‌توانید از طریق انرژی امواج نوری و ایجاد حرارت بالا، بدون حتی یک قاشق روغن، غذایی ترد و خوشمزه را تهیه نمایید.

اما در هر حال باید توجه داشته باشید که با یک دستگاه برقی سروکار دارید و هر لحظه ممکن است با ایرادی در فن، تایمر یا چراغ آن مواجه شوید. اگر اکنون دستگاه ایرفرایری در اختیار داشته و یا قصد خرید سرخ کن بدون روغن را دارید، باید نحوه عیب‌یابی ایرفرایر را بشناسید و قبل از کمک گرفتن از سرویس کار حرفه‌ای، اطلاعات مختصری در مورد ایرادات آن داشته باشید.  

عیب یابی سرخ کن بدون روغن

مشکلات رایج سرخ کن بدون روغن را بشناسید

یکی از رایج‌ترین و البته مهم‌ترین ایراداتی که باید در رفع مشکل هواپز به آن بپردازیم، روشن نشدن ایرفرایر است. اگر بدون هیچ علتی مشاهده کردید که هواپزتان روشن نمی‌شود، عوامل زیر را مورد بررسی قرار دهید:

عیب یابی سرخ کن بدون روغن
  • مشکل از منبع تغذیه نیست؟ بررسی کنید که دو شاخه دستگاه به درستی به پریز برق حاوی جریان ۲۲۰ ولت متصل است. این کار را می‌توانید با اتصال ولتمتر به ترمینال‌های اصلی ایرفرایر انجام دهید. اگر انرژی لازم به دستگاهتان نمی‌رسد، یا سیم رابط دچار مشکل شده، باید به کمک اهم‌متر مورد بررسی قرار گیرد و اگرنه، مشکل از دوشاخه‌تان می‌باشد.
  • اتصالات و سیم‌های درون دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. درحالی که دستگاه از منبع تغذیه جداست، صفحه زیرین اتصالات و مدارهای آن را جدا کنید و پیچ‌های آن را به دقت باز نمایید. اگر مشاهده کردید که سیمی در اثر دمای بالا سوخته یا خراب شده، آن را تعمیر و تعویض کنید و اگر سیمی در جای نامناسب قرار داشت، آن را به حالت مناسب خود بازگردانید و به شکل اول، پیچ‌ها را در جای خود ببندید.
  • نکات ایمنی مهم جهت روشن شدن ایرفرایر را مرور کنید. دستگیره ایرفرایر را پایین بیاورید؛ تایمر و حرارت مناسب دستگاه را تنظیم نمایید؛ اگر درب دستگاه‌تان قفل دارد، قفل آن را محکم کنید؛ و اگر دکمه تاییدی برای این مراحل وجود دارد، آن را بفشارید و حالا، دستگاه را روشن کنید.
  • ممکن است مشکل از تایمر باشد. در عیب یابی سرخ کن بدون روغن ممکن است با شرایطی مواجه شوید که مشکل تایمر مانع روشن شدن هواپز شود. از آنجایی که تایمر، زمان شروع و توقف دستگاه را تعیین می‌کند، مشکل تایمر می‌تواند باعث روشن نشدن دستگاه شود.
  • شاید مشکل از کلید دستگاه باشد. گاهی اوقات مشکل روشن نشدن هواپز مربوط به کلید دستگاه است. برای رفع مشکل هواپز، کلید آن را جدا نموده و به‌وسیله اهم‌متر بررسی کنید. به این منظور رابط‌های اهم‌متر خود را به کلید هواپز متصل و بعد کلید را روشن کنید. اگر با روشن کردن کلید عقربه اهم‌متر تغییر مکان داد و سپس با خاموش کردن کلید به حالت اول خود بازگشت، مشکل از کلید نیست؛ اما در غیر این صورت نیاز است که کلید تعویض شود.
  • خرابی برد دستگاه یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای هواپز ایجاد شود. توصیه می‌شود در این موارد اصلا نزدیک دستگاه نشوید و از یک کارشناس بخواهید که برای عیب یابی سرخ کن بدون روغن روغنتان اقدام کند.

رفع مشکل هواپز؛ سوختن تایمر

تایمر، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه هواپز است که اگر دچار مشکل شود، استفاده از دستگاه هواپز غیرممکن می‌باشد. هنگامی که مواد غذایی مد نظر را درون هواپز قرار داده و درب آن را بستید، باید تایمر را تنظیم کنید تا زمان شروع و اتمام فعالیت دستگاه مشخص شود. اگر تایمرتان کارکرد درستی نداشت نیاز است عیب یابی سرخ کن بدون روغن را به این صورت پیش ببرید: ممکن است مشکل از درب باشد؛ پس درب دستگاه را بررسی کنید که به درستی بسته شده باشد.

 و اگر همچنان عیب یابی سرخ کن بدون روغن به جایی نرسید، به کمک فازمتر جریان برق و اتصالات مربوط به تایمر را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که برخی مواقع هزینه تعمیر تایمر هواپز بیشتر از تعویض آن است؛ پس برای رفع مشکل هواپز در قسمت تایمر، برآورد هزینه‌ها الزامی است.

عیب یابی سرخ کن بدون روغن

چرا لامپ آلارم هواپز روشن نمی‌شود؟

یکی دیگر از مشکلات رایج کاربران در عیب یابی سرخ کن بدون روغن این است که هواپز به درستی کار می‌کند و عملکرد تایمر و فن آن مثل قبل است؛ اما لامپ آلارم آن روشن نمی‌شود. در این صورت ممکن است مشکل از برق‌رسانی لامپ باشد که برای بررسی آن، باید مدارها را بررسی نمود و اگر قطعی در آن‌ها بود، آن را برطرف کرد. اما اگر مشکل از مدارها نبود، لازم است که لامپ آلارم هواپز را از لحاظ سوختگی مورد بررسی قرار دهید. به‌طوری‌ که اگر لامپ با جریان مستقیم ۲۲۰ ولت کار نکرد، تعویض شود.

رفع مشکل فن هواپز

اگر لامپ پخت غذا هم روشن شد و مشکلی از بابت تایمر نبود، ممکن است متوجه شوید که گرمای درون هواپز به خوبی پخش نمی‌شود و در پی همین مورد، غذا به‌درستی نمی‌پزد. این مشکل ناشی از سوختن یا گیرپاژ کردن فن هواپز است. ابتدا چک کنید که پره‌های فن دستگاه به اجزای داخلی بدنه یا سیم‌ها گیر نکرده باشند و حال اگر لازم بود، فن را تعویض کنید تا کارکرد دستگاه به حالت قبل بازگردد.

چرا هواپز گرمای لازم را تولید نمی‌کند؟

ممکن است هواپز را به درستی به برق ۲۲۰ ولت متصل کنید و حرارت و تایمر آن را نیز تنظیم نمایید. اما متوجه شوید که دستگاه گرمای لازم را تولید نمی‌کند. دراینصورت احتمالا مشکل از المنت‌های گرم‌کننده (المنت‌های تابشی) است و باید تعویض شوند.

چرا لامپ پخت هواپز روشن و خاموش می‌شود؟

در برخی موارد همه مراحل روشن کردن، تنظیم حرارت و تایمر هواپز به درستی پیش می‌رود. اما لامپ هواپز روشن و خاموش می‌شود. این چراغ مربوط به تولید و گردش حرارت درون ایرفرایر است و با سنسورهای داخلی دستگاه کار می‌کند. روشن و خاموش شدن لامپ طبیعی است و نشانه کارکرد سریع دستگاه هواپز می‌باشد. اما اگر لامپ زودتر از موعد خاموش شد، مشکل از ترموستات کنترل حرارت است که دما را به سرعت بالا برده و موجب خاموش شدن چراغ می‌شود و یا با گزارش دمای اشتباه، المنت‌های گرم‌کننده را متوقف می‌کند.

عیب یابی سرخ کن بدون روغن

سخن پایانی

در این نوشته از المارکت به طور کامل و کاربردی به بررسی رایج‌ترین مشکلات ایرفرایر و نحوه عیب یابی سرخ کن بدون روغن پرداختیم. در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات بهتر است با متخصص مربوطه تماس بگیرید و با استفاده درست از هواپز، از بروز مشکلات فن، تایمر و لامپ آلارم جلوگیری به عمل آورید. شاید عیب یابی سرخ کن بدون روغن به راحتی انجام پذیر باشد اما همیشه در نظر داشته باشید که ایمنی را اصل قرار دهید

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*