نکات کاربردی برای گلدوزی با چرخ خیاطی

Embroidery elemarket

لباس‌هایی که در موقعیت‌های مختلف زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، تاثیر زیادی بر روحیه ما و اطرافیانمان دارند. اما برای زیبا پوشیدن همیشه که نباید لباس نو خرید! ده‌ها لباس بلا استفاده و شاید قدیمی در کمد لباس‌هایمان خاک می‌خورند که با یک جرعه خلاقیت زنده خواهند شد! گلدوزی با چرخ خیاطی یکی از بهترین اقداماتی است که به لباس‌ها و پارچه‌های قدیمی روح می‌بخشد و ضمن سرگرم کردن ما می‌تواند در هزینه خرید لباس‌های جدید نیز صرفه‌جویی کند. اما آیا گلدوزی با چرخ خیاطی ساده نیز امکان‌پذیر است؟ در هنگام گلدوزی با چرخ خیاطی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

گلدوزی با چرخ خیاطی

مهم‌ترین نکاتی که هنگام گلدوزی با چرخ خیاطی باید رعایت کنید

  1. حتما از کارگاه یا حلقه نگهدارنده پارچه استفاده کنید.

 اولین نکته برای انجام گلدوزی با چرخ خیاطی این است که از کارگاه یا حلقه فیکس‌کننده پارچه استفاده کنید تا پارچه‌تان حرکت نکند و طرح را برهم نریزد. توجه داشته باشید که اگر پارچه‌تان به‌خوبی فیکس نباشد، ممکن است باعث خرابی طرح و گیر کردن چرخ شود. دقت کنید که حلقه مورد استفاده باید اندازه مناسبی داشته باشد. حلقه نگهدارنده کوچک آزادی عمل و حرکات لازم در هنگام گلدوزی را محدود می‌کند و حلقه بزرگ نمی‌تواند آنطور که باید پارچه را در جای خود نگه دارد.

  1. از قیچی مخصوص گلدوزی استفاده نمایید.

 برای برش نخ در مراحل مختلف کار، از قیچی ریز و کاربردی مخصوص گلدوزی استفاده نمایید.

  1. خلاقیت داشته باشید و حداقل امکانات و ساده‌ترین دوخت‌های چرخ خیاطی را برای گلدوزی به کار بگیرید.

برای انجام گلدوزی با چرخ خیاطی حتما لازم نیست یک چرخ مخصوص گلدوزی تهیه کنید. به سادگی می‌توانید از دوخت‌های تزئینی چرخ خیاطی معمولی خود برای انجام گلدوزی استفاده کنید. دوخت زیگزاگ در قدیمی‌ترین چرخ‌های خیاطی هم وجود دارد. با کمک همین یک نوع دوخت تزیینی می‌توانید گلدوزی زیبا و شیکی را روی پارچه پیاده‌سازی کنید. البته اگر به‌دنبال انعطاف بیشتر در دوخت‌های گلدوزی هستید، ممکن است نتوانید با کمک زیگزاگ طرح مد نظر خود را بزنید؛ پس برای کارهای حرفه‌ای‌تر از چرخ گلدوزی استفاده نمایید.

  1. برای نخ زیر از نخ ساده و برای نخ رو از نخ‌های جنس ابریشمی استفاده کنید.
  1. با حرکت آزاد چرخ خیاطی گلدوزی کنید.

برای پر کردن یک خط در گلدوزی، حرکت آزاد چرخ خیاطی بهترین روش ممکن است. به‌وسیله این روش می‌توانید گلدوزی حرفه‌ای را انجام دهید که تنها از چرخ‌های گلدوزی حرفه‌ای و گران برمی‌آید. برای این نوع حرکت تنها کافی است که نخ بالایی و ماسوره را به حالت مناسب تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که برای تنظیم کشش ماسوره باید پیچ خارجی تعبیه شده در قسمت قاب چرخ را آزادتر کنید.

  1. برای گلدوزی اعداد، حروف و اشکال از کاغذ کمک بگیرید.

برای پیاده‌سازی طرح‌های نسبتا پیچیده اعداد، حروف و اشکال بهتر است ابتدا طرح را روی کاغذی ترسیم نموده و آن کاغذ را روی پارچه مدنظرتان فیکس کنید. حال با انجام گلدوزی و ایجاد دوخت روی پارچه می‌توانید به‌راحتی کاغذ را جدا نمایید.

گلدوزی با چرخ خیاطی

مراحل گلدوزی با چرخ خیاطی

تا به‌ اینجای نوشته با مهم‌ترین نکات گلدوزی با چرخ خیاطی آشنا شدیم. اما ممکن است در ابتدای کار کمی سردرگم باشید و ندانید که برای اولین گلدوزی با چرخ خیاطی باید از کجا شروع کنید. برای این کار:

  1. طرح مورد نظر خود، هرچه که هست، عدد، شکل، چهره و… را روی کاغذ ترسیم کنید و سپس کاغذ و پارچه را با هم در جای مناسب فیکس نمایید.
  2. نخ بالایی و نخ ماسوره را آزاد و تنظیم کنید.
  3. به کمک یک حلقه فیکس‌کننده مناسب با اندازه‌ای نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک، پارچه را از پشت فیکس کنید.
  4. حال پارچه دارای طرح و فیکس شده را در زیر سوزن چرخ خیاطی قرار دهید.
  5. با بالا آوردن نخ زیرین و بدون هیچگونه حرکت پارچه، دوخت‌های ریز و ظریفی را پیاده‌سازی کنید.
  6. در انتها نخ اضافه را به کمک قیچی گلدوزی ببرید و با تکرار این مرحله طرح را به‌طور کامل روی پارچه اجرا نمایید.

برای خرید حرفه‌ای‌ترین و بهترین مدل‌های چرخ خیاطی تنها کافی است به صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی المارکت مراجعه نمایید و مناسب‌ترین مدل‌ را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تنها با داشتن یک چرخ خیاطی معمولی می‌توانید هزاران طرح زیبا را بر لباس‌های ساده خود گلدوزی کنید و جان دوباره‌ای به لباس‌هایتان ببخشید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*