چرا چای ساز برقی خراب می‌شود؟

چای ساز برقی

چای ساز یکی از لوازم خانگی برقی است که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و جایگزین سماورهای قدیمی شده است. قبلا در مطلب ترفندهایی برای دمآوری چای با چایساز، ترفندهایی برای نگهداری از چای ساز برقی را آموزش دادیم اما در این مطلب از المارکت می‌خواهیم با هم دلایل اصلی خراب شدن چای ساز برقی را بررسی کنیم.

علل خرابی چای ساز برقی

خراب شدن یا از کار افتادن چای ساز برقی دلایل مختلفی مثل آسیب دیدن مدار برق، آسیب دیدن سنسور حرارتی یا وجود اتصالی در آن است. در ادامه مهم‌ترین اشکالاتی که در چای ساز پیش می‌آید را عنوان و روش رفع مشکل را هم به شما آموزش می‌دهیم.

۱- چای ساز روشن نمی‌شود

برای پیدا کردن دلیل روشن نشدن چای ساز باید ابتدا پریز برقی که دوشاخه‌ی چای ساز به آن وصل می‌شود را بررسی کنیم. از یک فازمتر برای بررسی جریان برق در پریز استفاده کنید و مطمئن شوید که برق جریان دارد. اگر برق جریان داشت دوشاخه و کابل چای ساز را بررسی کنید تا مطمئن شوید آسیب ندیده است. اگر اتصالات سالم بود این احتمال وجود دارد که دکمه‌ی روشن/خاموش چای ساز یا المنت آن خراب شده باشد. با تعویض کلید یا المنت خراب شده مشکل چای ساز حل شده و مثل روز اول کار می‌کند. فقط فراموش نکنید که برای رفع مشکل باید به یک کارشناس معتبر مراجعه کنید.

۲- چای ساز بعد از جوش آمدن آب خاموش نمی‌شود یا بعد از سرد شدن آب روشن نمی‌شود

اگر با این مشکل روبه‌رو هستید مطمئن باشید که سنسور دستگاه ایراد پیدا کرده است. حرارت چای ساز  به وسیله‌ی ترموستات کنترل می‌شود اما گاهی ترموستات از جای اصلی خود تکان می‌خورد، مدارهایش قطع می‌شود یا حتی می‌سوزد. با تعویض ترموستات این مشکل برطرف شده و چای ساز شما سالم می‌شود.

چای ساز برقی
orange teapot with termometer on kitchen table

۳- وقتی چای ساز را روشن می‌کنیم فیوز می‌پرد!

اگر با روشن کردن چای ساز فیوز برق قطع می‌شود یا به اصطلاح می‌پرد، بهتر است از یک کارشناس متخصص امروز برقی بخواهید تا اتصالات الکتریکی داخل چای ساز را بررسی کند. دقت کنید که این کار را حتما فردی با تجربه باید انجام دهد چون احتمال برق گرفتگی در افراد آماتور بسیار زیاد است. بعد از بررسی و رفع مشکل اتصالی، چای ساز بدون ایجاد مشکل در سیستم برقی ساختمان کار می‌کند.

۴- صفحه لمسی چای ساز کار نمی‌کند

بخار آب، دمای بالا و ضربه به صفحه لمسی باعث آسیب دیدن و از کار افتادن آن می‌شود. اگر صفحه لمسی کار نمی‌کند یا قطع و وصل می‌شود باید آن را تعمیر کنید. بهتر است از یک متخصص بخواهید که این کار را انجام دهد اما اگر دوست دارید خودتان دست به کار شوید، باید ابتدا چای ساز برقی را از جریان برق جدا کنید، سپس صفحه‌ی لمسی را باز کرده و خازن‌های آن را بررسی کنید. اگر بخار آب وارد آن شده باشد با خشک شدن دوباره کار می‌کند. اگر دلیل خرابی ضربه یا گرما باشد باید برای تعویض آن به تعمیرکار مراجعه کنید.

۵- دکمه‌های چای ساز کار نمی‌کند

ضربه و رسوب آب می‌تواند به کلیدها آسیب رسانده و گاهی مدار آن‌ها را یکسره کند. در صورت بروز این مشکل می‌توانید با تعویض کلید به راحتی چای ساز خود را تعمیر کنید.

۶- کلید روشن و خاموش عمل نمی‌کند

حرارت یا استفاده‌ی زیاد می‌تواند به کلید روشن و خاموش چای ساز آسیب برساند. این مشکل هم با تعویض کلید کاملا برطرف می‌شود.

دکمه چای ساز برقی
Close Up Of Man Turning On Switch To Boil Kettle

۷- چای ساز داغ نمی‌شود

چراغی که در چای ساز برقی قرار دارد به ما می‌گوید که المنت کار می‌کند یا خیر. اگر با روشن کردن چای ساز المنت روشن نشود، این چراغ LED هم روشن نخواهد شد. در نتیجه باید بدانید که المنت سوخته و نیاز به تعویض آن دارید. اگر المنت روشن می‌شود ولی آب داخل کتری داغ نمی‌شود باید اتصالات پایه را بررسی کنید. اگر این اتصالات خراب شده بودند، با یک تعویض ساده مشکل حل خواهد شد.

۸- کتری قبل از جوشیدن آب خاموش می‌شود

این مشکل هم به سنسور حرارتی دستگاه برمی‌گردد. اگر قبل از جوش آمدن آب، چای ساز خاموش می‌شود یعنی سنسور آسیب دیده و باید تعویض شود. پس در اولین فرصت به یک تعمیرکار ماهر سر بزنید.

مرور کلی

چای ساز برقی جایگزین سماور قدیمی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. گاهی به دلایل مختلف ممکن است کار این دستگاه با اختلال روبه‌رو شود یا حتی دیگر کار نکند. خرابی چای سازد علت‌های زیادی دارد که در این مطلب درباره‌ ۸ مورد از رایج‌ترین مشکلات صحبت کردیم. حتما به خاطر داشته باشید که برای تعمیر چای ساز باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا از تعمیر صحیح دستگاه خود مطمئن باشید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

چای ساز کوخ KT2145
چای ساز کوخ KT2145
تخفیف
۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان 6,500,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*