آشنایی با انواع جاروبرقی خانگی

انواع جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های پیشگیری از بیماری‌، حفظ نظافت محیط است. در گذشته برای نظافت خانه و محیط اطراف از جارو‌ی دستی استفاده می‌شد اما امروزه با پیشرفت صنعت، جاروبرقی‌ها جایگزین این لوازم شده‌اند. اولین جاروبرقی  در سال ۱۹۰۱ به نام مخترعش هوبرت سیسیل‌ بوث به ثبت رسید. جاروبرقی دستگاهی است که به کمک انرژی برق یک خلا نسبی تولید کرده تا گردوغبار و زباله‌ها به داخل دستگاه کشیده شوند. این لوازم در دو گروه صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند و ما در این مطلب از المارکت قصد داریم به طور خلاصه به معرفی انواع جاروبرقی خانگی بپردازیم.

جاروبرقی خانگی چیست

این روزها افراد از لوازم نظافتی متفاوتی برای حفظ نظافت و آراستگی محل زندگی خود استفاده می‌کنند و از میان تمام این لوازم، انواع جاروبرقی با داشتن قابلیت‌های فراوان به یکی از اصلی‌ترین لوازم خانگی تبدیل شده‌است. اجزای اصلی هر جاروبرقی شامل خرطوم، موتور و مخزن است و اجزای دیگر مانند کیسه‌ی یک بار مصرف، سیستم کنترل حرارت دستگاه و لوله‌ی تلسکوپی بخشی از لوازم جانبی آن هستند. هنگام خرید انواع جاروبرقی باید به نکاتی مانند توان دستگاه، قدرت مکش، ظرفیت مخزن، انرژی مصرفی، وزن و ابعاد دستگاه، گارانتی، لوازم جانبی و قیمت آن توجه کنید تا با مقایسه‌ی جاروبرقی‌های مختلف، کارآمد‌ترین دستگاه را خریداری کنید.

انواع جاروبرقی خانگی به طور کل به دو دسته‌ی جاروبرقی شارژی و جاروبرقی سیمی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

انواع جاروبرقی خانگی

آشنایی با انواع جاروبرقی موجود در بازار

شیوه‌های مختلفی برای دسته‌بندی جاروبرقی‌های موجود در بازار وجود دارد. ظاهر و نحوه قرارگیری، شارژی یا برقی بودن دستگاه و … باعث ایجاد تنوع در جاروبرقی شده است. بر این اساس جاروبرقی‌ها به انواع ایستاده و خوابیده، مخزن‌دار، کیسه‌دار یا بی‌کیسه، رباتیک و … تقسیم‌بندی می‌شوند و افراد می‌توانند با بررسی مزایا و معایب آن‌ها و در نظر گرفتن سلیقه و نیاز شخصی خوپ انتخاب مناسبی برای خرید چاروبرقی داشته باشند‌.

انواع جاروبرقی

اگرچه فاکتورهای متعددی برای دسته‌بندی انواع جاروبرقی وجود دارد؛ اما باید توجه داشت که سازوکار کلی همه جاروبرقی‌ها برای پاکیزگی محیط مشابه است. همه جاروبرقی‌های موجود در بازار به کمک یک موتور قوی، فن دستگاه را به راه می‌اندازند تا به وسیله این فن، فشار منفی ایجاد کنند. فشار منفی همان کشش یا مکشی است که در لوله جاروبرقی ایجاد می‌شود و آلودگی‌ها را به درون می‌برد. این آلودگی‌ها در ادامه مسیر حرکت خود از لوله به مخزن به کمک جریان هوای درون جاروبرقی حرکت می‌کنند و با توجه به نوع جاروبرقی در مخزن یا کیسه ذخیره می‌شوند.

جاروبرقی ایستاده (Upright Vacuum)

اصلی‌ترین شیوه دسته‌بندی انواع جاروبرقی، براساس فرم و ظاهر کلی دستگاه است. جاروبرقی ایستاده یا عصایی، همانطور که از نامش پیداست، بدنه بزرگ و پهنی ندارد. بلکه به شکل ایستاده، باریک و بلند طراحی شده و محفظه‌ای کوچک و درونی برای نگهداری زباله‌ها دارد. این محفظه داخلی معمولا کوچک است و در قسمت پایین یا میانه دستگاه تعبیه می‌شود. تمامی دکمه‌های تنظیمات از جمله روشن/خاموش دستگاه بر روی دسته آن قرار گرفته است که دسترسی آسانی نیز دارد.

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای این نوع جاروبرقی بیان کرد، اشغال فضای کمی است که تنها با خرید چنین جاروبرقی امکان‌پذیر است. خصوصا در مکان‌هایی با مساحت کم که نیاز به جاروبرقی با مخزن بزرگ نیست، این جاروبرقی کارآمد عمل می‌کند. همچنین دسته بلند تعبیه شده در دستگاه سبب می‌شود کاربری آن راحت و آسوده باشد و در هنگام جارو زدن نیازی نباشد فرد خم شود. شایان ذکر است که قیمت جاروبرقی‌های ایرانی ایستاده، به نسبت مدل‌های هم‌رده پایین‌تر است. چرا که به سبب ابعاد کوچک‌تر جاروبرقی و عدم وجود مخزن بزرگ و جداگانه در آن، متریال کمتری برای ساخت آن به کار رفته است.

جارو شارژی مدل عصایی (Cordless Stick Vacuum)

جاروبرقی ایستاده به دلیل فرم شبیه عصای خود، به عنوان جاروبرقی عصایی نیز شناخته می‌شود. اما این جارو خود نیز انواع مختلفی دارد. درحالی‌که برای استفاده از جاروبرقی عصایی نیاز به اتصال برق است، جارو شارژی بدون نیاز به این منبع تا ساعت‌ها امکان فعالیت دارد. این بدان معنی است که برای استفاده از آن باید مدتی را برای پر شدن شارژ جارو صبر کرد و پس از آن بدون نیاز به وجود پریز، این جارو کار می‌کند.

اگر به دنبال بهترین جاروبرقی ایرانی هستید که در محیطی فاقد اتصال برق هم بتواند فعالیت کند و اشغال فضای کمی داشته باشد، قطعا پیشنهاد ما به شما، جارو شارژی مدل عصایی است. همان‌طور که در معرفی جارو ایستاده متذکر شدیم، این جارو فضای بسیار کمی اشغال می‌کند؛ معمولا آلودگی‌ها را در محفظه‌ای درونی نگه می‌دارد و دکمه‌های مهم و کاربردی آن روی دسته جارو قرار گرفته‌اند.

جاروبرقی عصایی با سیم (Corded Stick Vacuum)

شکل رایجتر جارو ایستاده یا جاروبرقی عصایی، مدل با سیم آن است. واضح است که این جاروبرقی در صورتی کاربردی است که اتصال برق وجود داشته باشد و امکان ذخیره انرژی (شارژ) در آن وجود ندارد. اگرچه این جاروبرقی برخلاف جارو شارژی مدل عصایی امکان استفاده طولانی‌مدت را فراهم می‌کند؛ اما یک عیب بزرگ آن این است که محدود به محیطی خاص می‌شود که پریز در نزدیکی آن قرار گرفته باشد.

مانند مدل‌های دیگر جاروبرقی ایستاده یا عصایی، این جارو نیز دارای دسته‌ای بلند است که کاربری آسان جارو را موجب می‌شود و برای جمع‌آوری و ذخیره زباله‌ها، از محفظه‌ای کوچک استفاده می‌کند که باید زود به زود تخلیه شود. اما در مقابل اشغال فضای این جاروبرقی بسیار کم است و قیمت آن نیز نسبت به جاروهای خوابیده و سطلی به‌صرفه‌تر می‌باشد.

انواع جارو‌ شارژی

همان‌طور که از اسم این گروه پیداست، برای استفاده از انواع جاروبرقی شارژی، ابتدا باید آن‌ها را شارژ کنید. جاروشارژی‌ها بسیار سبک و منعطف هستند و چون نیازی به پریز برق و سیم ندارند، بهترین گزینه برای تمیز کردن نقاط کور و سطوح غیر مسطح مانند کف ماشین و شکاف‌ها هستند. توان این لوازم بستگی به ولتاژ مصرفی آن‌ها دارد یعنی هرچه ولتاژ مصرفی بیش‌تر باشد، قدرت دستگاه هم بیش‌تر است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جاروبرقی شارژی، نوع باتری و عمر آن است. معمولا باتری‌های لیتیومی-یونی سریع‌تر شارژ شده و عمر بیش‌تری دارند. به یاد داشته باشید که بسته به مدل این جاروها شما می‌توانید از ده دقیقه تا بیش‌تر از یک ساعت ازشان استفاده کنید و زمان شارژ باتری‌ها می‌تواند تا ۱۶ ساعت هم طول بکشد.

ظرفیت مخزن این گروه به نسبت جاروبرقی‌های سیمی بسیار کم‌تر و به طور متوسط حدود ۰.۶ لیتر است پس مخزن آن سریع‌تر پر می‌شود و نیاز به تخلیه پیدا می‌کند. جنس بدنه‌ی این جارو‌ها به طور معمول پلاستیکی است در نتیجه دستگاه بسیار سبک و جمع‌وجور بوده و به راحتی جابه‌جا می‌شود.

می‌توان گفت انواع جاروبرقی‌ها را که در این مطلب معرفی می‌کنیم، اگر از نوع بی‌سیم باشند و بتوان آن‌ها را شارژ کرد به صورت عمومی در این دسته می‌گنجند.

انواع جاروبرقی شارژی

جاروبرقی کنیستر (Canister Vacuum)

نوع دیگری از جاروبرقی‌های بازار، جاروبرقی‌های خوابیده یا کنیستر هستند که در انواع ابعاد و مدل‌ها به مشتریان عرضه می‌شوند. این جاروبرقی‌ها نسبت به انواع ایستاده اشغال فضای بیشتری دارند. اما نسبت به انواع سطلی جاروبرقی، جمع‌وجورتر هستند و وزن کمتری دارند. داشتن لوله‌های خرطومی بلند در این جاروبرقی‌ها سبب می‌شود کاربری راحتی داشته باشند. برای جارو زدن بخش‌های مختلف خانه، دستگاه به کمک چرخ‌ها به خوبی حرکت می‌کند و به دنبال شما می‌آید.

در این گروه از جاروبرقی‌ها دیگر دغدغه‌ی تمام شدن شارژ جاروبرقی را ندارید، همچنین ظرفیت مخزن انواع جاروبرقی سیمی بالاست و گاهی تا ۱۸ لیتر ظرفیت دارد به همین خاطر می‌توانید فضاهای بزرگ را بدون نیاز به تخلیه‌ی چندباره‌ مخزن جارو کنید. قدرت مکش و توان موتور در این دستگاه‌ها معمولا بیش‌تر از مدل شارژی است و جنس بدنه‌ی آن‌ها پلاستیکی یا فلزی است. یکی از نکات مهم در خرید این نوع از انواع جاروبرقی، توجه به طول سیم آن‌هاست تا متناسب شرایط محیط باشد. محصولات این دسته در مقایسه با جاروشارژی‌ها سنگین‌تر بوده و به فضای نگه‌داری بزرگ‌تری احتیاج دارند. برای راحت‌تر حرکت دادن این جاروبرقی‌ها چرخ‌هایی زیرشان تعبیه شده است.

 البته توزیع وزن جارو روی چرخ‌ها مزیت‌های دیگری به جز کاربری آسان هم دارد؛ از جمله اینکه وزن موتور در این نوع جاروها کمتر احساس می‌شود؛ بنابراین امکان تعبیه موتورهای بزرگ‌تر و به تناسب آن، فیلترهای بزرگ‌تر هم امکان‌پذیر است. فرم قرارگیری جاروبرقی کنیستر سبب می‌شود این مدل‌ جاروها آلودگی صوتی کمتری داشته باشند و با سروصدای کمتری فعالیت کنند.

انواع جاروبرقی سیمی
جاروبرقی کیسه‌دار

جاروبرقی‌های کنیستر می‌توانند دارای کیسه باشند و آشغال‌‌ها و گردو غبار را به داخل کشیده و داخل این کیسه جمع‌آوری کنند. مخزن این دستگاه اغلب یک پاکت‌ یک‌بار مصرف است که بعد از پر شدن دور انداخته شده و پاکتی جدید جایگزین می‌شود. البته بعضی از انواع جاروبرقی کیسه‌دار دارای کیسه پارچه‌ای هستند که شما می‌توانید پس از مدتی استفاده کیسه آن را خارج کرده و تخلیه کنید. این کیسه‌های پارچه‌ای قابلیت شستشو نیز دارند و شما برای استفاده از پاکت یک بار مصرف نیز محدودیتی ندارید. به این معنا که می‌توانید از همان ابتدا کیسه پارچه‌ای را خارج کنید و با یک پاکت یک‌بار مصرف مناسب مدل جاروی خود آن را جایگزین کنید.

بیشترین جاروبرقی‌هایی که در بازار موجودند از این دست هستند.

جاروبرقی مخزن‌دار

برخلاف جاروبرقی کیسه‌دار که در بالا معرفی کردیم، مخزن این دستگاه دائمی است و بعد از هر بار پر شدن باید آن را خالی و تمیز کنید. این مدل علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها به محیط زیست هم آسیب نمی‌رساند ولی تخلیه‌ی مخزن آن کار ساده‌ای نیست. مخزن این دستگاه‌ها بر اساس طراحی دستگاه ظاهری متفاوتی دارد اما می‌توان گفت اغلب مخزن‌ها روی دستگاه و به صورت شفاف است تا پر شدن آن قابل مشاهده باشد یا دستگاه این امکان را دارد که پر شدن آن را به شما اطلاع دهد.

این مدل مخزن چون فیلتری ندارد برای افرادی که به گرد و غبار حساس هستند پیشنهاد نمی‌شود.

جاروبرقی رباتیک (Robotic Vacuum)

جاروبرقی‌های رباتیک یا ربات‌های جاروبرقی نمونه‌های شگفت‌انگیزی از “فناوری در خدمت بشر” هستند! این جاروها به صورت کاملا هوشمند و بدون نیاز به اقدامی از سوی شما، در زمان تعیین شده خانه را جارو می‌زنند. حتی گاها در این جاروها مخازنی برای نگهداری آب تعبیه شده که پس از جارو زدن، محیط را تی هم می‌‌کشند! این جاروها دارای دوربین، لیزر و سازوکارهایی از این دست هستند و این امکان را فراهم می‌کنند که دستگاه به اشیا موجود در خانه برخورد نکند و در صورت لزوم ارتفاع‌های خاص (پله و…) را نیز تشخیص دهد.

 این نوع جاروبرقی معمولا با شارژ کار می‌کند و انرژی آن در هر بار شارژ کردن به حدی هست که بتواند یک خانه با وسعت متوسط را جارو بزند. اما جالب اینجاست که در هر بار کاهش انرژی نیز، خود ربات به سمت جایگاه لازم حرکت کرده و مخزن انرژی خود را پر می‌کند. اگر چه هوشمندانه است که جارو کشیدن فرش‌های پرزدار و سخت را به جاروبرقی رباتیک نسپارید؛ اما این جارو امکان گذر کردن از سطوح مختلف با دو سانتی‌متر اختلاف ارتفاع را دارد.

شاید با دیدن ساختار گرد برخی جاروبرقی‌های رباتیک تصور کنید این جاروها امکانی برای تمیز کردن گوشه‌ها و کنج‌ها ندارند؛ اما لازم به ذکر است که دو برس کوچک کناری در این دستگاه‌ها تعبیه شده که به وسیله آن‌ها خیلی خوب از پس تمیزی کنج‌ها نیز برمی‌آیند. افزون بر این امکانات، جاروبرقی رباتیک اشغال فضای کمی نیز دارد و تنها با فشردن یک دکمه فعالیت‌های سخت و سنگین را در کوتاه‌ترین زمان به انجام می‌رساند. اما با اینهمه، قدرت مکش و تمیزکنندگی، و حجم محفظه این ربات‌ها تا حدی نیست که بتوان مثل یک جاروبرقی بزرگ روی آن‌ها حساب کرد.

جاروبرقی مرکزی (Central Vacuum)

در سازوکار جاروبرقی مرکزی بسیاری مشکلات خودبه‌خود برطرف می‌شوند. قسمت اعظم (بدنه) این جاروبرقی در مکانی به دور از خانه شما نصب می‌شود و تنها یک خرطومی بلند و منعطف متصل به دیوار است که امکان جارو زدن محیط را فراهم می‌کند. درحالی‌که جارو کشیدن به وسیله جاروبرقی‌های معمولی، با آلودگی صوتی زیادی همراه است؛ و موتور در اثر فعالیت بوی نامطبوع و گرمای آزاردهنده‌ای تولید می‌کند، در جاروبرقی مرکزی، نه خبری از صدا است و نه گرما و نه بو!

این جاروبرقی بهترین جاروبرقی ایرانی برای افرادی است که از آلرژی و حساسیت تنفسی رنج می‌برند و به گردوخاک تولید شده در اثر فعالیت جاروبرقی واکنش نشان می‌دهند. همچنین استفاده از جاروبرقی مرکزی در زمان و انرژی اپراتور صرفه‌جویی می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به بهترین نحو عملیات پاکیزگی محیط را به انجام می‌رساند.

معمولا محل نصب و قرارگیری بدنه دستگاه، پشت بام یا زیرزمین خانه است و زباله‌ها به آنجا انتقال پیدا می‌کنند. این محل هیچ مزاحمت و آزاری برای افراد ندارد. خرطومی بلند و منعطف خارج شده از آن، گاها با طولی بیش از ۹ متر امکان جارو کشیدن دورترین نقاط خانه را فراهم می‌کند. به وسیله سر لوله خرطومی جاروبرقی گوشه و کنار و لبه‌ها نیز به بهترین شکل تمیز می‌شوند و با قدرت مکش بالای دستگاه، نیازی به تلاش مضاعف و مجدد اپراتور نخواهد بود.

پرفروش‌ترین مدل‌های جاروبرقی در بازار

با وجود دانستن ویژگی‌های یک جاروبرقی ایده‌آل، باز هم از سوالات پرتکرار کاربران این است که چه نوع جاروبرقی‌ای بخرم؟ و بهترین مارک جاروبرقی در بازار ایران کدام است؟ در حقیقت پاسخ این سوال تا حد زیادی به نیاز شما و رنج قیمت جاروبرقی‌ مورد نظرتان بستگی دارد. جاروبرقی پارس خزر، بوش، دوو، پاناسونیک و پاکشوما از جمله بهترین برند جاروبرقی ها در بازار ایران هستند که با ارائه محصولات با کیفیت توانسته‌اند نظر کاربران را به خود جلب کنند. محصولات این برندها نیز از لحاظ امکانات‌، شکل و ابعاد تفاوت‌های زیادی با هم دارند و انتخاب آن‌ها نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

پس ابتدا نیاز خود را شناسایی کنید، بودجه خود را در نظر بگیرید و به سراغ بررسی یکی از انواع جاروبرقی بروید.

مرور کلی

در این نوشته از المارکت سعی کردیم راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید انواع جاروبرقی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. در آخر به یاد داشته‌ باشید، البته که وجود امکانات اضافه در جاروبرقی‌ها باعث کاربری راحت‌تر آن‌ها می‌شود؛ اما برخی ویژگی‌ها فقط برای تبلیغات دهان پرکن و وسوسه‌انگیز کاربرد دارند و هوشمندانه است در انتخاب یک جاروبرقی خوب، اول از همه قدرت مکش دستگاه بررسی شود.

شما می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع جاروبرقی‌ و خرید جارو شارژی از فروشگاه اینترنتی المارکت دیدن کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

جارو برقی فیلیپس FC9350
آشنایی با انواع جاروبرقی خانگی
تماس بگیرید
6,000,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*