بهترین زمان برای سرویس اسپیلیت خانه به توصیه‌ متخصص‌ها

سرویس اسپیلیت خانه

سرویس اسپیلیت خانه این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است چون این وسیله مسئولیت گرمایش و سرمایش خانه‌ را به عهده دارد. پس لازم است تا در زمان‌های مناسب به سرویس و تمیزکاری آن‌ها بپردازید. اما چه زمانی برای سرویس اسپیلیت خانه مناسب است؟

در این مطلب از المارکت می‌خواهیم با درباره‌ زمان مناسب برای سرویس اسپیلیت خانه صحبت کنیم و همچنین راه‌های برای رسیدگی و سرویس اسپیلیت خانه را به شما معرفی کنیم.

چرا سرویس اسپیلیت خانه لازم است؟

کلید بهبود عملکرد سیستم‌های اسپیلیت، تعمیر و نگهداری کاملا به موقع است. به همین دلیل بهترین زمان برای سرویس اسپیلیت خانه  فصل بهار  و پاییز  است. در اوج فصل تابستان که دمای هوا به طور مرتب از ۳۵ درجه سانتیگراد بالا می‌رود، سیستم های تهویه هوا خراب می شوند. اگر سرویس اسپیلیت خانه را به موقع و قبل از گرم شدن و یا سرد شدن هوا انجام دهید، قطعا به مشکلی بر نخواهید خورد.

همان طور که احتمالا حدس زده‌اید ، مدت زمان سرویس کولر گازی قبل از زمانی است که به سیستم خود نیاز جدی دارید. بنابراین اگر صحبت از سیستم گرمایشی باشد، قطعا زمان سرویس را باید برای پاییز برنامه‌ریزی کنید. بهترین زمان برای سرویس کولر گازی، اوایل بهار است. یک موضوع مهم دیگر در سرویس کولرها، تناوب سرویس است. سرویس کولرهای گازی باید سالی یک بار توسط فرد متخصص انجام شود. سرویس دوره‌ای از بروز مشکلات کوچک مثل اختلال در کار کردن تا مشکلات بزرگ مثل ایجاد آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

سرویس اسپیلیت خانه

برای اینکه مطمئن شوید که آیا کولر گازی منزل یا اداره شما به سرویس نیاز دارد یا خیر، باید حتما به دنبال علائمی باشید که نشان دهند قطعات به درستی کار نمی‌کنند. ابتدا باید بررسی کنید که اسپیلت تا چه اندازه محیط را خنک می‌کند و چه مقدار مبرد را می‌تواند نگه دارد. اگر اسپیلت حاوی کمتر از سه کیلوگرم سردکننده باشد، نیازی به خدمات سرویس و نگهداری نیست. اگر سیستم تهویه شما مقدار بیشتری را نگه دارد، باید بر اساس لیست زیر عمل کنید:

  • ۳ کیلوگرم مایع خنک‌کننده: سرویس و نگهداری سالانه
  • مبرد ۳۰ کیلوگرم: واحد به سرویس ۶ ماهه نیاز دارد
  • مبرد ۳۰۰ کیلوگرم: واحد به سرویس ۳ ماهه نیاز دارد

چگونه متوجه شویم کولر به سرویس نیاز دارد ؟

اگرچه سرویس و تعمیر و خدمات نگهداری کولرهای گازی و کولرهای آبی کار آسانی نیست و باید حتما این کار را به متخصصین بسپارید، اما باید اطلاعات کاملی از بهترین زمان برای سرویس کولر گازی داشته باید. حتی در صورت عدم وجود نقص قابل توجه، پیشنهاد می‌کنیم حداقل سالی یک بار نسبت به سرویس کولر گازی اقدام کنید تا از عملکرد صحیح اسپیلت مطمئن باشید. در صورت مشاهده‌ علائم زیر، وقت آن رسیده است که دست به کار سرویس شوید:

  • اگر اسپیلیت شما بیشتر از حد معمول سروصدا ایجاد می کند، فیلترها ممکن است مسدود شده باشند. با استفاده از جارو برقی، گرد و غبار داخل اسپیلیت را تمیز کنید. اگر همچنان این صدا ادامه داشت و یا صداهای بلند مثل پچ پچ شنیدید، ممکن است مشکل مکانیکی وجود داشته باشد.
  • اگر زمان زیادی طول می‌کشد تا کولر فضای اتاق را خنک کند، سطح خنک‌کننده خیلی پایین است.
  • اگر هزینه‌ قبض برق شما خیلی بالاست به معنای عدم نصب صحیح اسپیلت است و حتما باید توسط یک متخصص بررسی شود.
سرویس اسپیلیت خانه

بهترین روش برای نگهداری از اسپیلیت و کولر گازی

یک اسپیلیت و کولر گازی نیاز به نگهداری منظم دارد تا کارکردی موثر و کارآمد داشته باشد. غفلت از کولر گازی باعث کاهش مداوم در عملکرد تهویه مطبوع و همچنین افزایش مصرف انرژی می‌شود.

کندانسور را بررسی کنید

در یک سیستم تهویه مطبوع، واحد تراکم معمولا خارج از منزل شما قرار می‌گیرد که کمپرسور، فن و کویل ها در آن قرار دارند. دقت کنید که هیچ مانعی برای جریان هوا در کندانسور وجود نداشته باشد. در حین تمیز کردن معمولا برگ‌های خشک، کیسه‌های پلاستیکی و دیگر مواد ناخواسته را خواهید یافت، به خصوص اگر برای مدتی طولانی از آن استفاده نکرده باشید.

فیلتر تهویه مطبوع را بررسی و تمیز کنید

مهم‌ترین بخش نگهداری کولرگازی که کارآیی سیستم تهویه مطبوع را تضمین می‌کند، تمیز کردن و تعویض منظم فیلترهاست. فیلترهای کثیف، جریان هوای معمولی را مسدود کرده و کارایی سیستم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. با مسدود شدن جریان نرمال، هوایی که از فیلتر عبور می‌کند ممکن است خاک به صورت مستقیم به داخل سیم‌ پیچ حرارتی منتقل شده و کویل جذب گرما را خراب کند.

فن کوئل را بررسی کنید

فن‌های آلومینیومی در کوئل‌ها به راحتی خم می شوند و جریان هوا را مسدود می کند. یک ابزار به نام شانه فن وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را به حالت اولیه بازگرداند.

سرویس اسپیلیت خانه

کلام آخر

بررسی دوره‌ای و سرویس لوازم الکترونیکی به افزایش طول عمر و کارآیی بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. اسپیلیت هم مثل هر وسیله‌ دیگری نیاز به رسیدگی دارد. بهترین زمان برای سرویس اسپیلت کمی قبل از شروع استفاده است. اگر قرار است از سیستم سرمایش آن استفاده کنید بهار و اگر قرار است از سیستم گرمایش استفاده کنید اوایل پاییز بهترین زمان برای سرویس اسپیلیت خانه است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*